Vanliga frågor
- 1 – Hur man avbokar en biljett och får återbetalning
- 2 – Har ni samma biljettpriser som järnvägsbolagen?
- 3 – När blir biljetter tillgängliga för försäljning?
- 4 – Kan jag förhandsboka biljetter och betala dem senare?
- 5 – Bagageregler på europeiska tåg
- 6 – Skillnaden mellan första och andra klass
- 7 – Checklista för tåg och tågstation
- 8 – Godkända betalningsmetoder
- 9 – Utskrift på A4-papper
- 10 – Skriva ut en Eurostar-biljett
- 11 – Skriva ut en SNCF-biljett
- 12 – Försenade tåg och strejker: Hur man får ersättning
- 13 – Varför misslyckades biljettsökningen?
- 14 – Vilka webbläsare är kompatibla med Trainline?
- 15 – Beloppet i betalningsbekräftelsen via SMS skilde sig från beloppet på webbplatsen
- 16 – Betalningen fungerar inte
- 17 – Biljetten avbokades men ingen återbetalning har gjorts
- 18 – Biljetten förbereds
- 19 – Lägga till resor i kalendern
- 20 – Redigera passageraruppgifter
- 21 – Hur kontaktar jag Trainline? Har ni ett avgiftsfritt telefonnummer?
- 22 – Ta emot och skriva ut biljetter
- 23 – Hur du bokar om din biljett
Besök vårt engelskspråkiga Vanliga frågor-avsnitt om du vill ha mer information
1 – Hur man avbokar en biljett och får återbetalning
- Gå till bekräftelsesidan för din bokning (länken finns i e-postbekräftelsen) eller till biljettavsnittet på ditt Trainline Europe-konto för att se dina bokningar. Välj den biljett som du vill avboka och gå till Avboka.
- Välj de segment och/eller passagerare som du vill avboka (om tillämpligt).
- Klicka på beräkna återbetalning.
- Om du är säker på att du vill avboka biljetten/biljetterna klickar du på bekräfta. Tänk på att avbokningar är slutgiltiga och oåterkalleliga.
Vad händer sen?
E-biljetter: Återbetalningen behandlas på en gång. Det kommer att ta mellan 3 och 21 arbetsdagar innan återbetalningen krediteras till dig.
Biljett som skrivs ut på stationen (ej utskriven): Din återbetalning behandlas på en gång. Det kommer att ta mellan 3 och 14 arbetsdagar innan återbetalningen krediteras till dig.
Biljett som skrivs ut på stationen (utskriven): Du måste skicka originalbiljetterna till oss per post. Vi måste få biljetterna högst en månad efter avbokningen. Efter detta kan biljetterna inte längre återbetalas.
Skicka biljetterna som värdeförsändelse. Vi ansvarar inte för om de skulle komma bort eller stjälas i posten.
Trainline Europe
20 rue Saint-Georges
75009 Paris
Frankrike
Kan jag avboka min biljett på stationen eller per telefon?
Ja. För att få en återbetalning är det mycket viktigt att du avbokar biljetterna innan tågets avgång. När du har avbokat biljetterna måste du begära en återbetalning genom att kontakta oss på: /support
2 – Har ni samma biljettpriser som järnvägsbolagen?
Ja! Alla våra priser för SNCF, Deutsche Bahn, Eurostar, Thalys, Trenitalia, Thello, Italo, Renfe, iDTGV, OUIGO och OUIBUS är exakt desamma som de som erbjuds på deras respektive webbplatser.
✔ Inga bokningsavgifter
✔ Inga tilläggsavgifter för kreditkort
✔ Inga extra kostnader
På vilket sätt tjänar Trainline Europe pengar?
Helt enkelt genom att få en provision på varje försäljning!
SBB-, SNCB-, NS-, ÖBB-, DSB- och ČD-biljetter
För dessa järnvägsbolag kan vi tyvärr inte alltid erbjuda det grundpris som erbjuds på deras respektive webbplatser. Bokningssystemet som vi har tillgång till för dessa järnvägsbolag avgör priserna på våra biljetter. Våra priser är i genomsnitt mellan 2 och 4 euro högre.
3 – När blir biljetter tillgängliga för försäljning?
Nedan kan du se hur lång tid i förväg varje järnvägsbolag släpper sina biljetter.
Järnvägsbolag | Bokningskalender | Destination |
SNCF | 3 månader i förväg | Inrikeståg i Frankrike |
Lyria | 4 månader | Tåg mellan Frankrike och Schweiz |
Eurostar | 6 månader | Tåg mellan Frankrike och Storbritannien |
Thalys | 3 månader | Tåg mellan Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Belgien |
iDTGV | 6 månader | Inrikeståg i Frankrike |
Renfe-SNCF | 119 dagar | Tåg mellan Frankrike och Spanien |
Renfe | 90 dagar för höghastighetståg, 60 dagar för alla andra tåg | Inrikeståg i Spanien |
Thello | 4 månader plus 1 dag | Tåg mellan Frankrike och Italien |
Deutsche Bahn | 6 månader | Inrikeståg i Tyskland |
Trenitalia | 3–4 månader | Inrikeståg i Italien |
Italo | 3–6 månader | Inrikeståg i Italien |
OUIGO | 6 månader | Inrikeståg i Frankrike |
ÖBB | 6 månader | Inrikeståg i Österrike |
NS | Hela året | Inrikeståg i Nederländerna |
SNCB | Hela året | Inrikeståg i Belgien |
OUIBUS | 2–4 månader | Europeiska bussar |
4 – Kan jag förhandsboka biljetter och betala dem senare?
Den här artikeln är för innehavare av ett Trainline-konto. Du kan skapa ett konto här: /signup
Ja, du kan förhandsboka dina biljetter:
- Priset är låst. Priset du ser är vad du får betala.
- Sittplatserna är garanterade.
- Förhandsboka så många obetalda biljetter som du vill.
De förhandsbokade biljetterna blir kvar i din kundvagn till angivet utgångsdatum. Viktigt: biljettens utgångsdatum och -tid visas i centraleuropeisk tid.
Du kan förhandsboka biljetter hos dessa järnvägsbolag:
SNCF (Frankrike), Lyria (Frankrike ↔ Schweiz), Eurostar (Frankrike ↔ Storbritannien), Trenitalia och Italo (Italien) och Thalys (Frankrike ↔ Belgien ↔ Nederländerna ↔ Tyskland).
5 – Bagageregler på europeiska tåg
De faciliteter och service som erbjuds ombord på ett tåg beror på vilken typ av tåg du reser med. Tänk på att alla europeiska tåg är helt rökfria och att alla tåg har toaletter ombord.
SNCF-, Lyria- och Renfe-tåg
- Inga begränsningar för bagage
- Ta med dig högst två väskor per person för andra passagerares bekvämlighet
- Höghastighetståg har ett bistro-café som säljer mat och dryck
Eurostar-tåg
Innehavare av Business Premier-biljetter serveras en varm måltid vid sin sittplats, har ett garanterat eluttag, har tillgång till loungen och får även prioriterad ombordstigning.
Bagageregler:
- Två väskor (upp till 85 cm), för barnbiljetter en väska (upp till 85 cm)
- Ett handbagage
Thalys-tåg
Eluttag och Wifi tillhandahålls. Det finns ett bistro-café ombord som serverar måltider, snacks och drycker. I 1:a klass serveras en måltid vid sittplatsen.
Bagageregler:
- Två stora resväskor på upp till 32 kg plus en mindre väska
- eller en resväska på upp till 32 kg plus ett skrymmande föremål (hopfälld cykel i väska eller skidor) plus en mindre väska.
iDTGV-tåg
- I ”Zen zone” finns sittplatser i en tyst och lugn miljö
- I ”Zap zone” finns sittplatser i en livfull miljö där man kan prata
Bagageregler för iDTGV finns på den här sidan (på engelska): http://www.idtgv.com/en/frequently-asked-questions#question-752
För extra bagage: 35 euro per väska med högst två extra väskor per person.
OUIGO-tåg
- En resväska som inte överstiger 55 x 35 x 25 cm.
- Ett handbagage som inte överstiger 36 x 27 x 15 cm
- En barnvagn om du reser med barn
Extra bagage kan köpas vid bokningstillfället för 5 euro. Ombord kostar extra obetalt bagage 20 euro per väska.
OUIBUS
- En väska utan kostnad. Den får inte överstiga 150 cm på längden, höjden och bredden. Maximal vikt är 16 kg.
- Ytterligare en väska för 5 euro extra om det finns utrymme
- En handväska och en liten ryggsäck
Deutsche Bahn
Deutsche Bahn-tågen har inga begränsningar för bagage. Ta med dig högst två väskor per person för andra passagerares bekvämlighet.
IC-bussar
- Två väskor per passagerare som inte överstiger 70 cm x 50 cm x 30 cm.
- Hopfällbara barnvagnar får transporteras om det finns utrymme.
- Inget skrymmande bagage är tillåtet t.ex. skidor eller snowboard.
Thello
Bagageregler:
- Två standardresväskor
- Två extra väskor tillåts per passagerare för 40 euro per väska (kan betalas ombord).
Italo och Trenitalia
Dessa tåg har inte några speciella bagageregler.
6 – Skillnaden mellan första och andra klass
Säten i första klass på europeiska tåg
I första klass får du större säten, mer utrymme och ofta är det tystare. Beroende på tiden på dagen kan det finnas färre familjer och barn i första klass.
Måltider
Måltider erbjuds av de större järnvägsbolagen som Eurostar, Thalys och Lyria. Varma och kalla måltider serveras direkt till din sittplats och ingår i biljettpriset. De flesta tåg i Tyskland, Schweiz, Spanien, Nederländerna, Belgien och Frankrike erbjuder inte måltider till sittplatsen.
Första klass-lounger
Om du har biljetter i första klass får du tillgång till första klass-lounger (om sådan finns på avresestationen) som kan erbjuda mat och dryck utan kostnad.
Eurostar prioriterad ombordstigning
Om du har biljett i Eurostar Business Premier behöver du checka in bara tio minuter före avgång.
Säten i andra klass på europeiska tåg
Säten i andra klass är helt tillfredsställande på alla europeiska tåg. Du får en bekväm sittplats med gott om benutrymme. De flesta andraklassvagnar är också ganska tysta och du behöver inte oroa dig för en högljudd eller kaotisk resa. Dessutom är vagnarna mycket rena.
7 – Checklista för tåg och tågstation
Det härliga med att åka tåg i Europa är att det är så otroligt enkelt!
Följ checklistan nedan för att vara helt förberedd inför din resa:
- Skriv ut din biljett eller ha den redo på telefonen
- Ta med dig en identitetshandling, t.ex. ett pass.
- Biljetter som skrivs ut på stationen måste valideras. E-biljetter behöver inte valideras.
- Var på stationen runt 20 minuter före avgång.
- Tågdörrarna stängs två till tre minuter före avgång.
8 – Godkända betalningsmetoder
Trainline Europe godkänner för närvarande följande betalningsmetoder:
✔ Visa
✔ MasterCard
✔ American Express
✔ PayPal
✔ Apple Pay (endast i iOS-app)
9 – Utskrift på A4-papper
Storleken som krävs är europeiskt A4-format. De flesta tågbolag anger i sina villkor att man måste använda A4-papper, men du kan lika gärna använda papper i brevstorlek (skillnaden mellan de två formaten är minimal).
10 – Skriva ut en Eurostar-biljett
- Gå till incheckningsområdet på en Eurostar-station och hitta en självbetjäningsterminal.
- Ange ditt bokningsnummer på sex tecken (t.ex. REFDAE) som har skickats till dig av Trainline.
- Följ instruktionerna på skärmen och efter en stund har du skrivit ut dina biljetter.
Viktig information
➛ Du måste skriva ut biljetterna minst 45 minuter före avgång. På så sätt har du tillräckligt med tid för att checka in eller om några problem skulle uppstå.
➛ Du kan endast skriva ut dina biljetter en gång. Var försiktig så att du inte tappar dem!
11 – Skriva ut en SNCF-biljett
Om du köper biljetter som skrivs ut på stationen för en resa utanför Frankrike ska du tänka på att de endast kan skrivas ut på en fransk station. Köp dem inte om du inte har tillgång till en fransk station!
Följande anvisningar för utskrift på station gäller för SNCF-, Thalys-, Eurostar- och Lyria-biljetter.
Hur man skriver ut en biljett
För att skriva ut dina biljetter kan du använda självbetjäningsmaskinerna som finns på alla SNCF-stationer. När du är vid maskinen:
- Välj ”Hämta alla bokningar”.
- Välj ”Bokningsnummer”.
- Ange ditt bokningsnummer på sex tecken (t.ex. SRTPRE).
- Efter det kan du ange ditt bokningsnamn (t.ex. TOTH).
- Därefter kan du välja de biljetter som du vill skriva ut. Om du har flera biljetter kan du skriva ut dem på samma gång, även om de är för tågresor om några dagar eller veckor. Det finns ingen datumbegränsning för utskrift av biljetter.
Validera biljetten
Validera biljetten efter utskrift. Maskinerna för validering av biljetter är mycket små och gula. Du kan bara validera dina biljetter på avresedagen och inte tidigare.
Kan jag skriva ut mina biljetter två gånger?
Nej, tyvärr inte. De kan bara skrivas ut en gång.
12 – Försenade tåg och strejker: Hur man får ersättning
SNCF-, Lyria- och DB-SNCF-biljetter
Du kan ansöka om förseningsersättning (på franska) på följande sida: http://www.sncf.com/en/commitments/garantie-voyage
Om du redan har fått en ersättningskupong kan du använda den hos Trainline. Skicka den till oss per post tillsammans med detta formulär och vi krediterar kupongen till ditt konto.
Trainline
20 rue Saint-Georges
75009 Paris
Frankrike
Eurostar-biljetter
Om du är berättigad till ersättning kan du kontakta Eurostar (på engelska) på denna webbplats: http://www.eurostar.com/uk-en/travel-information/service-information/disruption-compensation/useful-numbers-and-more
Thalys-biljetter
Du kan fylla i Thalys ersättningsformulär här: https://www.thalys.com/nl/en/help?form=reclamation#contacts
Deutsche Bahn-biljetter
Du kan fylla i ”Passengers’ rights”-formuläret om ditt tåg har blivit försenat eller inställt: https://www.bahn.com/en/view/booking-information/passenger-rights/passengers-rights-claim-form.shtml
iDTGV-biljetter
iDTGV erbjuder endast ersättning för alla förseningar över 60 minuter i form av kuponger. Ersättningskupongen kommer att skickas till dig via e-post efter din resa.
Trenitalia-biljetter
Du kan ansöka om ersättning efter 24 timmar från resedatumet och upp till 12 månader med detta formulär: http://reclami-e-suggerimenti.trenitalia.com/rimborsi/en/Anagrafica.aspx
Om du har rest med ett regionalt Trenitalia-tåg måste du fylla i ett formulär online och skicka det med post till den regionala/provinsiella förvaltningen: http://www.trenitalia.com/cms-file/allegati/trenitalia2014_en/Request_refund_compensation_delay_%2020_5_16.pdf
Italo-biljetter
Gå till följande webbplats för att få ersättning: http://www.italotreno.it/en/support-contacts
Thello-biljetter
Fyll i Thellos ersättningsformulär: https://www.thello.com/contact/Reclamation/index.html?iLangID=3
NS- och NS International-biljetter
Inrikeståg: gå till följande webbplats för att ansöka om ersättning: http://www.ns.nl/en/customer-service/refunds/refunds-for-delays-on-a-domestic-route.html
Internationella tåg: gå till NS Internationals webbplats för att ansöka om ersättning: https://www.nsinternational.nl/en/after-the-journey/compensation-for-delays
Renfe-biljetter
För att få en återbetalning eller ersättning måste du fylla i formuläret på Renfes webbplats: http://www.renfe.com/EN/empresa/atencion_cliente/index.html
Du kan också skicka ett e-postmeddelande direkt till Renfes avdelning för ersättning och fördröjning på följande e-postadress: cbfiragnivnwrebf@erasr.rf.
13 – Varför misslyckades biljettsökningen?
- Vi säljer inte biljetter för den här sträckan. Vi erbjuder en omfattande täckning av det europeiska järnvägsnätverket. Det finns emellertid vissa sträckor och biljetter som vi ännu inte kan sälja.
- Vi säljer inte dessa typer av biljetter. Det finns vissa biljetter som vi inte kan sälja. Vi kan till exempel inte sälja gruppbiljetter eller biltågbiljetter.
- Biljetten är ännu inte till salu. Tågbolagen har många olika bokningskalendrar.
- Dessa biljetter kan inte köpas online. Vissa biljetter kan endast köpas på tågstationen. Tågbolagets bokningssystem genomgår underhåll. Detta inträffar vanligtvis mitt i natten (europeisk tidszon) och pågår inte särskilt länge. Försök igen lite senare.
- Tågsträckan finns inte. Eller så kan tågbolagets bokningssystem inte ge oss några resultat.
- Underhållsarbete planeras för denna sträcka.
14 – Vilka webbläsare är kompatibla med Trainline?
Trainline är kompatibel med följande webbläsare och versioner: Google Chrome, Firefox 37 eller senare, Safari 9 eller senare och Internet Explorer 11 eller senare. Om du har problem med din bokning eller om gränssnittet laddas fel rekommenderar vi att du uppdaterar din webbläsare.
15 – Beloppet i betalningsbekräftelsen via SMS skilde sig från beloppet på webbplatsen
Du har troligtvis betalat för en blandad bokning: en SNCF-biljett + en iDTGV-biljett.
När du betalar för en blandad bokning skapas två separata betalningar. Troligtvis har endast betalningen för SNCF-biljetten bekräftats med 3D Secure. Du såg bara beloppet för denna biljett i din SMS-bekräftelse eftersom endast den betalningen bekräftades.
16 – Betalningen fungerar inte
Försök inte betala igen om du inte har fått ett bekräftelsemeddelande eller ett felmeddelande. Kontrollera din inkorg för att se om din bokning har utförts. Om du är osäker kan du kontakta oss: /support
iDTGV-biljett
Tyvärr har iDTGV strikta betalningsvillkor och godkänner endast vissa kreditkort för betalning. De flesta kort som har utfärdats utanför EU godkänns inte.
Vi kan rekommendera två lösningar:
- Kontakta iDTGV. De kanske kan låsa upp kortet åt dig. Telefon: +33 980 982 982. De har öppet från 09.00 till 18.00 (centraleuropeisk tid). E-post: www.idtgv.com/en/idtgv/contact-idtgv
- Boka ett SNCF-tåg istället. Vi hanterar alla betalningar för SNCF-tåg och du kommer säkert inte att ha några problem med betalningen.
SNCF-, Thalys-, Eurostar-, Renfe-SNCF-, Lyria-, SNCB-, NS-, SBB- eller CFL-biljett
Du kanske har angett fel utgångsdatum, säkerhetskod eller inte har tillräckligt med pengar på kontot. Din bank kan även ha spärrat transaktionen. Många banker spärrar internationella betalningar (vi är ett franskt företag baserat i Paris) som en åtgärd för förebyggande av bedrägeri. Kontakta din bank och informera dem om betalningsförsöket.
Deutsche Bahn-biljett
Om betalningen inte går igenom ska du läsa de råd som vi ger i felmeddelandet. Du kan också få ett betalningsgodkännande på ditt bankkonto. Det kan se ut som en riktig betalning, men det är bara ett godkännande och ditt betalkort eller PayPal-konto debiterats inte.
OUIGO-biljett
OUIGO har mycket strikta betalningsvillkor och accepterar endast kreditkort som utfärdats i följande godkända länder.
Godkända länder:
Andorra, Österrike, Belgien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Franska Polynesien, Franska södra territorierna, Tyskland, Grekland, Guadeloupe, Ungern, Irland, Italien, Kosovo, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Mayotte, Monaco, Nederländerna, Nya Kaledonien, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Saint Pierre och Miquelon, Sverige, Schweiz, USA och Storbritannien.
Trenitalia-, Thello- eller Italo-bokning
Om du ser det här betalningsfelet betyder det att vi inte kunde verifiera eller bekräfta ditt kort. Detta händer ibland på grund av ett antal olika faktorer. Kontakta oss på följande sida och berätta att du inte kunde betala: /support
OUIBUS-bokning
Tyvärr finns det vissa knepiga parametrar för OUIBUS-betalningar och en rad olika faktorer som kan leda till att en betalning inte går igenom. Om betalningen inte går igenom ska du läsa de råd som vi ger i felmeddelandet. Detta borde lösa problemet.
17 – Biljetten avbokades men ingen återbetalning har gjorts
Återbetalningar krediteras till ditt bankkonto inom några dagar efter avbokningen. Om du skrev ut biljetten från en maskin på tågstationen måste du skicka den till oss per post. Vi behöver originalbiljetten för att kunna göra en återbetalning till dig. Utan originalbiljetten kan vi inte göra en återbetalning.
Varning: Du har 30 dagar på dig (efter att ha avbokat biljetten) att skicka den till adressen nedan. Du kommer att få ett e-postmeddelande så fort vi får biljetten och därefter får du din återbetalning.
Trainline
Guichet
20 rue Saint-Georges
75009 Paris
Frankrike
Återbetalningar görs alltid genom att utföra en betalning på det kort eller PayPal-konto som användes för betalningen. Se till att kontrollera dina kontoutdrag.
18 – Biljetten förbereds
Detta innebär att det kan ta mellan några minuter till flera timmar innan du får dina biljetter. Orsaken till förseningen är att vi måste behandla vissa transaktioner manuellt, särskilt om betalkortet utfärdades utanför EU.
Om du inte har fått dina biljetter efter 24 timmar ska du kontakta oss så att vi kan reda ut vad som har hänt: /support
19 – Lägga till resor i kalendern
Du kan prenumerera på en Trainline-kalender så att alla dina resor visas i din vanliga kalenderapp. Lägg helt enkelt till webbadressen för din Trainline-kalender i kalenderappen.
Öppna avsnittet Inställningar på ditt konto och gå till Kalender och Apple Wallet. Välj sedan alternativet att gruppera alla dina resor i en enda kalender. Kopiera webbadressen som visas i fältet nedan och lägg till den i din kalenderapp.
20 – Redigera passageraruppgifter
- Klicka på passagerarnas namn på söksidan för biljetter. Därefter väljer du passageraren som du vill redigera.
- Du kan redigera eller lägga till passageraruppgifter.
21 – Hur kontaktar jag Trainline? Har ni ett avgiftsfritt telefonnummer?
Du kan kontakta Trainline genom att fylla i vårt kontaktformulär på följande sida: /support
→ Observera att vi inte kan ge resetips.
Viktiga telefonnummer:
Alla tider anges i centraleuropeisk tid.
SNCF/Lyria
Inom Frankrike: 36 35 (mån–sön, kl. 07.00–22.00)
Internationellt: +33 8 92 35 35 35 (mån–sön, kl. 07.00–22.00)
Eurostar
Inom Storbritannien: 08432 186 186 (mån–fre kl. 06.00–19.00, lör och sön kl. 09.00 -17.00)
Internationellt: +44 1233 617 575 (samma tider som ovan)
Thalys
Alla länder: +33 8 25 84 25 97 (mån–fre, kl. 08.30-18.00)
Deutsche Bahn
Alla länder: +49 180 6 10 11 11 (dygnet runt, varje dag)
iDTGV
+33 2 54 54 67 00 (mån–sön, kl. 09.00–18.00)
Italo
+39 06 07 08 (mån–sön, kl. 6.00–23.00)
Trenitalia
+39 06 68 47 54 75 (dygnet runt, varje dag)
OUIBUS
Inom Frankrike: 0892 68 00 68 (mån–lör, kl. 08.30–20.00)
Inom Belgien: 070 300 042
Inom Nederländerna: 0900 0401 625
Inom Storbritannien: 0844 369 0 379
Inom Italien: 848 350 026
22 – Ta emot och skriva ut biljetter
Hur du hämtar ut din biljett beror på typ av biljett och tågbolaget. Läs instruktionerna i vår bekräftelsee-post. Där finns information om hur du hämtar ut din biljett.
SNCF- och Lyria-biljetter
- Skriv ut biljetten på ett A4-/brevpapper.
- Visa upp streckkoden med våra Android- eller iOS-appar.
- Skriv ut biljetten från en SNCF-självbetjäningsmaskin.
- Identitetshandling är obligatorisk.
Eurostar-biljetter
- Skriv ut biljetten på ett A4-/brevpapper.
- Visa upp biljettens streckkod med våra Android- eller iOS-appar.
- Skriv ut biljetten från en Eurostar-självbetjäningsmaskin.
- Identitetshandling är obligatorisk.
Thalys-biljetter
- Skriv ut biljetten på ett A4-/brevpapper.
- Visa upp QR-koden (den är bifogad till e-postmeddelandet som Thalys har skickat till dig) på din smarttelefon eller surfplatta.
- Skriv ut biljetten på en SNCF-självbetjäningsmaskin som finns på tågstationer i Frankrike.
- Identitetshandling är obligatorisk.
Deutsche Bahn-biljetter
- Skriv ut biljetten på ett A4-/brevpapper.
- Visa upp din mobila biljett (.png-fil) som är bifogad till din e-postbekräftelse.
- Visa upp biljettens streckkod med våra Android- eller iOS-appar.
- Identitetshandling är obligatorisk.
Trenitalia- och Thello-biljetter
- Skriv ut biljetten på ett A4-/brevpapper.
- Identitetshandling är obligatorisk.
Italo-biljetter
- Skriv ut biljetten på ett A4-/brevpapper.
- Uppge biljettnumret ombord på tåget.
- Identitetshandling är obligatorisk.
Renfe- och Renfe-SNCF-biljetter
- Skriv ut biljetten på ett A4-/brevpapper.
- Skriv ut biljetten på en Renfe-biljettautomat senast 15 minuter före avgång.
- Identitetshandling är obligatorisk.
iDTGV-biljett
- Skriv ut biljetten på ett A4-/brevpapper.
- Visa upp biljetten via iDTGV-appen.
- Identitetshandling är obligatorisk.
OUIBUS
Du behöver inte skriva ut några biljetter. Du måste ta med dig en identitetshandling (pass, körkort) och visa upp den när du stiger på bussen.
OUIGO-biljetter
- Skickas till dig av OUIGO fyra dagar före avresa.
- Skriv ut biljetten på ett A4- eller brevpapper.
- Visa upp den mobila biljetten på telefonen.
23 – Hur du bokar om din biljett
Jag har ett Trainline-konto
- Gå till avsnittet Biljetter på ditt Trainline Europe-konto för att se dina bokningar. Välj den biljett som du vill boka om och gå till Ombokning.
- Välj en ny biljett och boka om din befintliga bokning.
- Beroende på prisvillkoren och priset på din nya biljett kan du behöva betala en extra avgift eller så kan vi göra en återbetalning.
- Vi skickar din nya biljett via e-post när ombokningen har bekräftas.
Jag har inget Trainline-konto
Kontrollera prisvillkoren för din biljett. De finns i din e-postbekräftelse. Om prisvillkoren är desamma för återbetalning och ombokningar avbokar du bara din biljett och bokar om en ny. Du kan avboka din biljett direkt från bekräftelsesidan för din bokning (länken finns i e-postbekräftelsen).
Om villkoren för återbetalning och ombokningar inte är desamma måste du skapa ett Trainline Europe-konto. Gör så här:
- Gå till bekräftelsesidan för din bokning (länken finns i e-postbekräftelsen) och skapa ett Trainline Europe-konto.
- När du har skapat ett konto kan du lägga till alla passagerare som ingår i bokningen.
- Öppna avsnittet Biljetter, välj biljett och gå till Ombokning. Nu kan du boka om din biljett.
Trenitalia-biljetter
Du kan boka om din Trenitalia-biljett på följande sida (på engelska): http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=8111aae8de63c410VgnVCM1000008916f90aRCRD
Italo-biljetter
Under avsnittet Hantera resan kan du boka om din Italo-biljett på följande sida (på engelska): http://www.italotreno.it/en/the-train/tariffe